Near revolution in Norway|Nå må vi reagere

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_en]From midnight the authorities in Bergen decided even and odd numbers on car registration numbers only can drive on dates fitting the last number, odd numbers can drive on odd dates.

We’ve had a lot of pollution lately and they have measured it to be way above allowed level. It reminds me of China and the olympics, didn’t they do the same?

Have you experienced something like that?

They have initiated free buses but they have too few drivers so the route buses are struggling with delays.. Funny?

They are also reducing speed limits from 80 to 60 and removing lanes so one of them can be used to commuting. I picture long queues tomorrow morning..

The No2 measurements were way above allowed level, this is the last 72 hours:

[/lang_en][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_nb-no]Fra natt til i morgen og inntil videre blir det innført odde og partall-kjøring i Bergen innenfor den ytre bompengering – det vil si stort sett hele Bergen siden den ytre ringen er ganske stor. Dette for å begrense forurensning i Bergen sentrum, det som er litt rart er at det ikke ble valgt å begrense det til indre ring. jaja, politikerne våre vet vel hva de holder på med. Eller gjør de?

Mange vil måtte kjøre dobbelt så lang for å omgå regelen, vil det ikke da forurenses mer? De det gjelder har et så dårlig buss-tilbud at det ikke engang er aktuelt å prøve. Mange må vente til 07:30 med å levere barn i barnehagen og må da i henhold til norsk lov hente dem senest 16:30. Slik busstilbudet i Bergen er i dag vil det bli umulig for mange å ha en arbeidstid som vanlig. Kommunen har innført gratisbusser men det har medført at det er mangel på sjåfører på de ordinære rutene. Det humoristiske er at gratisbussene kun kjører fra noen få hovedpunkter og det er jo litt kjipt for dem som er både flink og vant til å ta rutebussene – spesielt når de må vente minst 30 minutter på neste bussen siden den forrige ikke kom.

Jeg er egentlig glad for at dette skjer, for da får vi større oppmerksomhet rundt kollektivtilbudet – om vi blir tvunget til å være miljøvennlig så må jo vi få lov til å kreve at det finnes et brukbart alternativ, enig? Vi må tenke litt på miljøet vårt, luften er veldig dårlig og jeg er helt enig med at noe må gjøres, men da må løsningene være litt mer gjennomtenkt.

De skal også senke fartsgrensen fra 80 til 60 på hovedinnfartsårene og gjøre ett av feltene om til 2+ felt, det vil jo si at det blir mer køkjøring, vil ikke det igjen si mer forurensning?

Det er ikke så lenge siden jeg leste at Tide skrøt over et vannvittig bra overskudd, lederne har superlønninger og de tar vel ut bonuser også – hvorfor skal et slikt selskap gå med kanonoverskudd når de ikke engang kan levere et skikkelig produkt? I verste fall kan de lamme et helt samfunn – spesielt nå som antall busspassasjerer dobles.

Jeg er spent på hvordan det går i morgen tidlig. Jeg har oddetall på bilen min og kan kjøre men jeg vil prøve for moro skyld å ta bussen i morgen – for å være flink og for å ha dekning for mine kritiske meninger om kollektivtilbudet i Bergen.

Her kan du spørre samferdselsdirektør Ove Foldnes og informasjonsdirektør Robert Rastad om ting du lurer på (fra kl 16:00): BT.

Nå leser jeg at NSB setter opp prisene på månedskort – de flinke blir rett og slett straffet! Slik føler jeg det er i Bergen også – nå må vi gjøre noe.. Det hadde vært morsomt om alle noen dager lot bilen stå og tok kollektivtransport istedet, så hadde politikerne våre sett hva som hadde skjedd med samfunnet vårt. En ny artikkel i VG skriver litt om holdningen NSB har, ganske skremmende. “Nesten hvert tredje 07.06-tog til Oslo fra Kolbotn stasjon uteblir.”..

Samlet i år har NSBs persontog vært i rute 63 prosent av tiden, mellomdistanse og lokaltog i Oslo er nede i 50 prosent. (AP) Hva sier dette oss? Skal vi ta kollektivtilbudene seriøst? NSB spår 30 år med kaos om de ikke får flere midler. (AP. Det er vel stikkordet i all kollektivtransport, det samme problemet har vi i Bergen. Det skal satses på miljø men ingen er villig til å virkelig løse problemet. Nå velger storkunder trailer istedet for togtransport.

Det blir spennende å se trenden i No2-nivået, men være spiller en stor rolle her så grafen blir vel egentlig intetsigende..

Her er utvikling de siste 72 timer:

Lenker: BT, BA, VG, TV2[/lang_nb-no][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Øyvind Lasse Høysæter

Born in 1971, fell in love with computing in 1983 because of Sinclair's masterpieces. Continued on the magic surrounding the C64, Amiga and moved to the PC world in 1990. Loves science fiction, programming, astronomy, my family and my job. (developer) :)

You may also like...

17 Responses

  1. betenkt sier:

    ta bilen istedenfor…. like greit… hvetfall kommer du frem, en eller annen gang… lag en aksjon “ta bilen istedenfor dagens NSB” kansje mundighetene da gjlr noe????

  2. turnip sier:

    What if I have an all electric car? Can I drive on both odd and even days?
    .-= turnip´s last blog ..Twitter Freak? =-.

  3. Martin L. sier:

    “det vil si stort sett hele Bergen siden den ytre ringen er ganske stor.”

    tull, den omfatter bare sentrumsnære områder.

    “Mange vil måtte kjøre dobbelt så lang for å omgå regelen, vil det ikke da forurenses mer?”

    Poenget er å få ned forurensningen i området hvor den er så høy, farlig høy faktisk. Det er veldig vanskelig for mange å omgå regelen.

  4. pmd sier:

    For all del, kjør bil. Men kjør gjerne en liten bil, og ta med deg naboen eller venner på veien.

    Bussen som går forbi her jeg bor er en vanlig buss i Oslo laget av MAN. Den har en totalvekt på omlag 30 tonn. Det tilsvarer omlag 30 små biler.

    Tenk deg så at denne bussen bremser ned og aksellererer opp oftere enn HVERT minutt fra 0 til 50-60 km/t. Dette pågår i 15 min rute på nesten hundre bussruter her i byen, mesteparten av døgnet.

    Glem alt media og andre uvitende sier, det er bussene som er den store miljøsynderen. Så fremt de drives av diesel. Og lastebiler og båter.

    Hva partikler angår skyldes det også bussene, lastebilene, og til en viss grad vedfyring i hus. Nyere dieselbiler slipper ut vesentlig mindre partikler, men de som er noen år gamle er helt katastrofale. Busser og lastebiler har en helt egen evne til å spre partiklene høyt opp grunnet sin utrolig dårlige aerodynamiske utforming. Glem hva myndighetene sier, at man skal velge piggfritt for å bli kvitt støv og partikler. Partiklene piggene slår løs fra asfalten er så tunge at de lander momentant og er ikke et problem. Det er kun for å spare utgifter til asfalt man ønsker dette. Partiklene fra dieselbiler og busser er derimot direkte skadelige, og sammen med NOx utslipp fra dieselbusser/biler dreper det over 20 000 mennesker i europa hvert år. Ingen dør av co2.

    Når det gjelder personbiler slipper altså ikke bensinbiler ut NOx eller partikler i særlig grad, og det er grunnen til at diesel er forbudt i mange byer og land. I norge satser vi på dette, og det viser hvilke katastrofale feil man gjør når man lar (klima)religion styre.

    Noen forresten som tør å regne på hvor mye energi det koster å aksellerere et tog på noen hundre tonn opp og ned 100 km/t hvert minutt hele døgnet rundt? Rørosbanen får altså årlig borti 1 milliard i året for å kjøre slike metallkladder rundt med diesel. Det kan ikke være mange på stortinget som har klart å stå i videregåendefysikk.

    -pmd

    • simen sier:

      Hei pmd, en vanlig buss i Oslo veier ikke 30 tonn men ca.11 tonn.
      Den forurenser omtrent det samme som tre diesel biler tilsammen.Men kan ta opp til ca. 70 passasjerer ombord og dermed fjerne 70 biler fra veien (de fleste kjører jo alene i bilene sine til jobb). Hilsen bussjåfør i Oslo.

  5. oyvind sier:

    I don’t think they part of the rule since they don’t pollute. I’m not sure though.

  6. Ian sier:

    I was in Beijing recently and they do something like that there, except rather than odds and evens I think they use the last number of the car registration, so there’s 2 numbers per weekday not allowed on the roads. eg Mon 0-1, Tues 2-3, Wed 4-5 etc.
    .-= Ian´s last blog ..Rooting robots =-.

  7. Sheila sier:

    Is it Mexico where they tried that? Maybe they still do, but they found that people were buying two cars so that they could alternate them. So the wealthy people didn’t worry while the less wealthy had to suffer.

  8. Haraldo sier:

    This is absolutely ridiculous

    The air in bergen feels like clean cleasr “mountain air” after being 9 days in Kiev, to say that this city is polluted is beyound bullshit !

  9. pmd sier:

    Hei Simen,

    det er forskjell på folk, sikkert busser også. Hvor mye veier du? Og hvor mange tonn blir da 70 du på en buss?

    Poenget er ikke at bussen bruker 70 ganger så mye som en personbil, men for at noen skal bruke den må den gå rimelig ofte, og store deler av døgnet. Da blir det totalt et veldig stort forbruk likevel. Det samme gjelder selvsagt for tog. Sammenliknet med små drivstoffgjerrige biler har ingen av delene en sjanse.

    Og da sitter man igrunn bare igjen med besparelsene ved å ikke bygge veier igjen. Og i Norge er denne strikken dradt mildt sagt alt for langt. Brann- og sykebiler har ikke mulighet til å komme frem store deler av døgnet, og veiene dreper flere hundre tilfeldige i året.

    Hvis jeg ikke leste feil her i VG frakter nsb i oslo-området omlag 40 000 reisende. Hva betyr dette for en vei? E6 forbi Hamar har 2 felt, og frakter 25 000 biler i døgnet. To slike veier klarer alle reisende med nsb i oslo-området, og mange flere til, dersom ALLE har hver sin bil!

    I Norge, hvor det knapt bor noen folk, er det meget enkelt å bygge seg ut av trafikale problemer med noen ekstra felt på veiene, det kreves nesten ingenting ekstra. Og DET vil helt klart være det beste for miljøet også.

    Man skal ikke stole på alt man finner på nett, men en pekepinne får du her:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_efficiency_in_transportation

    FLY mye mere effektivt enn buss. Vanlige tog slår fly, men lyntog er langt værre (står vel ikke nevnt i linken, bruk google). Det er få ting som slår en hybridbil drevet av bensin eller diesel.

    -pmd

    • simen sier:

      Hei pmd, Jeg veier 75kg, altså så blir 70 av meg 5250kg. Den totale vekten av bussen blir da 16 tonn og 250 kg. Ja det finnes forskjellige busser i Oslo men ingen som veier 30 tonn. Den tyngste er leddbuss som veier ca. 17-18 tonn. Du sier at man kan løse miljø og forurensing i Oslo med å bygge to E6 gjennom byen og la hver og en kjøre sin egen bil. Hvordan skal du få plass til to E6 i Oslo og hva med alle bilene. T-banene i Oslo frakter 268.000 passasjer hver dag og NSB frakter 54.795 passasjerer hver dag på strekningen Oslo S – Skøyen.Dette er bare innenfor Oslos grenser. Hva med Akershus og alle pendlerne fra østfold,vestfold og buskerud som jobber i Oslo? Skal alle disse kjøre sin egen bil til byen? Nei kollektiv transport er den eneste løsningen i dette området. Det tror jeg du skjønner..

  10. pmd sier:

    Hei,

    det er de samme problemene for nsb og tbanen som for bilveiene. Jeg har brukt nsb i flere år, og det fungerer ikke. Og når det fungerer bruker jeg likevel timesvis hver vei med henting i barnehage. Jeg har ei tante som brukte det på samme strekningen på 80 og 90 tallet, og det fungerte ikke da heller. Løsningen ble bil for henne; joda hun står en time i kø noen dager, og det er en time mindre enn hun bruker med nsb og buss.

    Det kan hende løsningen er å bygge flere spor? Og hvor bygger man de? Tja, under bakken ved siden av de andre sporene kanskje? Om det koster mye? ja det er klart, men mindre enn tilsvarende for jernbane. Det billigste er sikkert å bygge stort nok for begge deler.

    Og for ordens skyld, buss fungerer heller ikke, selv om det slik sett er mye bedre enn tog og bane. Når det fungerer tar det også timesvis fordi jeg må bytte, vente, og ikke kommer dit jeg skal når jeg vil, og selvsagt lider også bussene av de dårlige veiene. Også de blir stående i sin egen kø. 58 bussen fra der jeg jobber er stort sett 30 til 60 minutter forsinket på ettermiddagen.

    Som regel er det folks forutinntatthet som setter begrensningene. Hvis man tror man trenger en 16 felts bilvei for å frakte 50 000 mennesker i døgnet, ja da tror man det uansett hva realitetene er. 🙂 Det setter begrensningene; det gjør også noen ganger det umulige mulig, se bare på flåmsbanen!

    Når det gjelder bussenes vekt finner man dem også via google.

    -m

    • simen sier:

      Hei, Ja hvis man finner bussenes vekt via Google hvorfor tror du at en vanlig MAN buss i Oslo veier 30 tonn da? Du har mange rare teorier men å bruke privat bil i de store byene er ikke løsningen. Det er flere byer som har gitt opp å tilrettelegge for privatbiler, blant annet bilenes by nr.1 i U.S.A. Los Angeles. De prøvde å bygge nok veier for biler men måtte gi tapt å satser nå på kollektiv transport som tog,T-bane og buss.

  11. pmd sier:

    Hei,

    har du vært i los angeles? Jeg har jobbet der en periode, og jeg tror at om du hadde gjort det samme, gjerne med et åpent sinn, så hadde du tatt inn over deg ett og annet. 🙂

    Det finnes stort sett ingen vestlige land som har gitt opp veibygging i samme grad som norge. Og det til tross for at mesteparten av transport både av gods og folk, samt en enorm pengeinnsamling til staten skjer via dem. Men det som er bygget, og i stor grad i oslo, er veldig bra. Køene i hovedstaden er utrolig mye kortere idag enn for 40 år siden. Tbanen har også sin del av æren for det, men bedre veier og begrenset befolkningsvekst har gjort sitt.

    Hvis du leser mitt første innlegg ser du det står nevnt “totalvekt”. Jeg er enig i at det selvsagt ikke er den vekten bussen til enher tid kjører rundt med, jeg sakset det fra wikipedia, og det var (tydligvis veldig) upresist. Ikke desto mindre helt uinteressant for konklusjonen, nemlig at buss er den mest forurensende reiseformen vi har i verden, unntatt en del tog og gamle fly.

    -pmd

  1. 16. januar 2010

    […] Pga de siste dagers velbegrunnede miljøhysteri i Bergen har altså byrådet innført midlertidig bilforbud (som ble opphevet) og opprettet gratis ekspressbusser fra Nesttun, Lagunen, Oasen, Vestkanten og […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.