Time is money – commuting|Tid er penger – kollektivtrafikk

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_en]buss busAs usual I sat on the bus today working a little, reading e-mail, checked out Instagram, read some tweets and enjoyed the view. The only thing that irritated me a little was that I was a few minutes late for my bus which usually brings me home to 5pm. I had to take the next, which means I’m home at 6:30pm. When you walk from work a little over 4pm the mind starts thinking of time and commuting. So, I tweeted “if we were allowed to calculate cost and time like the business-world do, I bet it would save me money to driver instead of using the bus”.

I got a question if I could explain my thoughts, I’m writing this since its a bit difficult to explain in a short tweet. 🙂

First I have to say that I don’t expect anyone to pay what I mean is cost of time. 🙂

At work we always say that time is money. Time you spend at work converts to something that generates money to the company. If you convert time to money you can for instance say that an hour generates 100 EUR, if you only sit and look out the window you waste the 100 EUR (+ salary)

I’ve always thought that value is more than measurable money, to spend time with family for instance. Many people work less to spend more time with family, where they calculate how much you loose of income while the bonus is more time. The amount of money lost, is in my opinion the value of family-time, at least.

So if I work one hour less every day, my income is decreased n EUR. That means I would be able to spend x more hours with family. Even if I don’t choose this sollution, I can at least say that my time has a hypothetical value. And then I can calculate how much time I sit on the bus every day versus using the car which only takes 10 minutes, and for instance use this in the calculation of yearly costs, insurance, fuel, repairs etc.

That is what I meant by saying “hey, we can also say that time is money”. 🙂 [/lang_en][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_nb-no]buss busSom vanlig satt jeg på bussen i dag og jobbet litt, leste e-post, kikket litt på Instagram, leste twittermeldinger og nøt utsikten. Det eneste jeg irriterte meg over i dag var at jeg var noen minutter for sen til å nå bussen som gjør at jeg er hjemme kl 17. Jeg måtte ta neste og da er jeg hjemme 17:30. Når man går fra jobben litt over kl 16 begynner tankene å surre litt rundt dette med å ta bussen og tid. Så, i kjent stil tvitret jeg “Om vi private får lov til å regne kostpris på tid vil det nok lønne seg å kjøre bil fremfor buss”.

@madsws som er en utmerket menings-sparrer lurte selvfølgelig på om jeg kunne utdype dette. Det har jeg selvfølgelig lyst til, men 140 tegn er ikke nok til å beskrive hva som foregikk i hodet mitt da jeg tvitret. Jeg håper han godtar en blogpost i stedet.

Først må jeg si, ved å begynne med å blande inn kostpris så forventer jeg ikke at noe skal utbetales i kroner. 🙂

I arbeidslivet heter det at tid er penger. Tiden man bruker på jobb omsettes i noe som genererer penger inn til bedriften. Om man omsetter tid til penger kan man feks si at en time genererer 1200 kroner, om man bare sitter og ser ut vinduet en time taper man disse 1200, og vel så det siden man får lønn.

Jeg har alltid tenkt at verdi er mer enn bare målbare penger, som feks å bruke tid med familie. Det er mange som går ned i prosent for å tilbringe mer tid til familien, da er det gjort en kalkulasjon på hvor mye man taper på dette pengemessig, mens gevinsten er familietid. Den summen kr er det familietiden er verd, minst.

Så om jeg feks går ned til 6.5 timer arbeidsdag, så går jeg ned n kr i lønn. Det medfører at jeg får tilbringe x antall timer mer med familien. Om jeg ikke velger denne løsningen, så kan man i hvert fall si at man har en hypotetisk verdi av tiden. Som feks hvor mye tid som brukes i buss og hva det koster meg i verdi.

Derfor kommer bilen inn i bildet. 🙂 Når man kan kjøre på 10 minutter, når man vil og fra dør til dør, er det fristende å tenke at tid er penger/verdi. Men det koster å kjøre bil, årsavgift, forsikring, bompenger, drivstoff og reperasjoner. Med elbil blir dette lavere, kanskje lavere enn n’en over? Inntil videre i hvert fall. 🙂

Kollektivtilbudet varierer selvfølgelig fra sted til sted, vi har selv valgt å bosette oss utenfor Bergen, men tilbudet har blitt dyrere og dårligere de siste årene, det er jo en litt uheldig utvikling. I tillegg står bussene i samme kø som bilene om morgenen, og på ettermiddagen etter kl 17 må man ta to busser. Hvor buss nr to kun går en gang i timen.

Jeg vurderer ikke dette seriøst, det var bare en tanke – at vi dødelige også kan si at tid er penger. 🙂
[/lang_nb-no][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Øyvind Lasse Høysæter

Born in 1971, fell in love with computing in 1983 because of Sinclair's masterpieces. Continued on the magic surrounding the C64, Amiga and moved to the PC world in 1990. Loves science fiction, programming, astronomy, my family and my job. (developer) :)

You may also like...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.