Tall Ships Races 2008


Jeg fikk ikke sjansen til å se så mye av Tall Ship’s Races i år, fikk sett noen få båter. Mange utrolig flotte båter men jeg har egentlig sett de fleste før. Selvfølgelig – i flott vær i Bergen så kan man egentlig ikke få nok av synet av en havn full av slike båter. En ting jeg synes var spennende å få se var Hämeenmaa (02), en Finsk minelegger, eskorte og logistisk støtteskip. Det var en stor kontrast til de gode gamle seilerne. De deltok i Nordic Cadet Meeting (NOCA).

Hämeenmaa (02) hadde en turbulent fødsel, den var ment bygget av Wärtsilä Meriteollisuus (grunnlagt 1834) men de gikk konkurs og Hollming fikk kontrakten overført til seg. Hollming ble slått sammen med Rauma Yards. Senere ble det kjøpt opp av Kvaerner og ble Aker Finnyards. Finsk skipsbygging industri slet som mange andre nordiske land. Maktkamp, store pengesummer, skittent spill, arbeidsledighet etc men det er en helt annen historie. Kvaerner gjorde mye rart i 1998 da de sendte ut negative signaler og varsler om underskudd, for å så gjøre store oppkjøp.

Hämeenmaa (02) ble oppgradert i April i fjor for å kunne samkjøre med moderne systemer og for å bli brukt i internasjonale operasjoner. Den er klassifisert ICE-1A og kan operere året rundt, sjekk bauen hennes, de fører bauen i stor fart over isen og lar skipets vekt knuse isen. Oppgraderingene er fremdeles på prøve, derfor synes jeg det var ekstra moro at den er i Bergen, og kommer til å bli overført til tjeneste senere i år. De tester ut Anti Ubåt Krigføring (Anti Submarine Warfare ASW) Sonar systemer og et nytt Sør-Afrikansk Umkhonto-IR SAM system. I tjeneste vil det bli brukt i Europeiske Sikkerhets Operasjoner (ESDP) og forsvars operasjoner. Jeg tror det blir et viktig skip i de nordre områder. Det er en del av Headline Goal 2010.

The Tall Ship’s Races er utrolig populært her i Bergen, nesten 100 skip ble med i år med over 4000 mannskap, ti tusener møtte opp i byen og skapte stemning som kun 17. Mai kan lage. Det lagde en god del kaos men jeg tror ikke folk brydde seg om det. Neste stopp er Den Helder i Holland hvor racet ender, men først skal de opp til Fedje.

Foto av Eivind Senneset.

Vår kjære Statsraad Lehmkuhl, vinneren fra i fjor ligger og hviler sammen med Christian Radic and Sørlandet. Den lille klasse C like ved kalt Gediania er fra Polen og ble bygget i 1973. Den har vært med på racet mange ganger.

Det blir spennende å se hvem som stikker av med seieren i år, jeg tror Christian Radic ligger godt an.

Foto av Robin Strand.

Øyvind Lasse Høysæter

Born in 1971, fell in love with computing in 1983 because of Sinclair's masterpieces. Continued on the magic surrounding the C64, Amiga and moved to the PC world in 1990. Loves science fiction, programming, astronomy, my family and my job. (developer) :)

1 Response

  1. KUMAGCOW says:

    Good day! Im just visiting your awesome blog ^_^, dont forget to visit mine ayt!? http://www.kumagcow.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.