Inventing the wheel again|Å finne opp hjulet igjen

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_en]Sometimes I wonder what on earth we’re doing when inventing new stuff. In so many cases it has been done before – either thousands of years ago or just a century or two.

Today I read about the Eko Stoplight by Damjan Stanković and the first thing that came to my mind was Charles Marshall’s invention from 1936(!). Check it out here:

Marshalite

Ofcourse the Eko Stoplight is cooler but… Why do we have to keep reinventing stuff instead of using the knowledge to evolve ourself?

Here is the Eko Light:

Links: Damjan Stanković’s Eko Stoplight, Marshalite[/lang_en][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_nb-no]Av og til lurer jeg på hva som skjer på planeten vår når vi hele tiden finner opp ting som allerede eksiterer. I dag leste jeg om Eko Light av Damjan Stanković, et fancy trafikklys som viser hvor mye tid det er igjen av det røde lyset. Det første jeg kom på var Charles Marshall sin oppfinnelse fra 1936(!), slik så den ut:

Marshalite

Eko Light ser selvfølgelig “finere” ut men… hvorfor glemmer vi så mye av teknologien vår og later som om vi finner den opp på nytt?

Her er Eko Light:

En helt annen diskusjon er jo om det er riktig å lage slike løsninger, burde det ikke være bedre å lage biler som forurenser mindre når den står i ro, starter, kjører etc? BMW har feks en bil som slår seg av automatisk ved rødt lys og bruker et eget system for å starte opp igjen. Å lage trafikklys som dette er bare å utsette problemet spør du meg.. Her er en fin post jeg leste rundt dette i fjor: Slate

Lenker: VG, Damjan Stankovićs Eko Stoplight, Marshalite[/lang_nb-no][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Øyvind Lasse Høysæter

Born in 1971, fell in love with computing in 1983 because of Sinclair's masterpieces. Continued on the magic surrounding the C64, Amiga and moved to the PC world in 1990. Loves science fiction, programming, astronomy, my family and my job. (developer) :)

You may also like...

5 Responses

  1. Jan sier:

    Ja og trafikklys som teller seg ned, har de hatt i Thailand i en årrekke http://www.youtube.com/watch?v=bZ3uokypPWg

  2. Lasse sier:

    Har sett lignende trafikklys i Tyrkia. Men da med tall som viste hvor lang tid det var igjen til det ble rødt lys, for så å vise hvor lang tid det var igjen til grønt.

  3. Tom Collins sier:

    De har nedtellingslyssignal i RIGA.
    De har hatt det i mange år.
    Norge ligger mange år etter med hensyn til dette.

  4. jølle sier:

    1) Mange tror visst at en oppfinnelse må være en helt funklende ny idé. Det er ikke tillefellet. En oppfinnelse kan like godt være en ny implementasjon av en allerede eksisterende idé.

    2) Poenget med denne spesielle oppfinnelsen er at man (etter sigende) enkelt og billig kan modifisere eksisterende trafikklys. Det er ikke tilfellet hverken med Charles Marshalls oppfinnelse eller løsningen man har i Thailand.

    3) Om det er riktig(!) å gjøre slike oppfinnelser ville være et relevant spørsmål dersom man snakket om en enten/eller-situasjon. Her kan man helt klart få i både pose og sekk: renere biler og smartere lys.

    4) Når det gjelder stopp-start systemene ved rødt lys, som du nevner, må jeg bare anta at du ikke har lest vg-artikkelen skikkelig. Det å øke utbyttet av slike systemer er et av hovedpoengene med dette lyset.

  5. norita sier:

    Også i Las Palmas de Gran Canaria har de hatt det i noen kryss i noen år, og flere kryss kommer etter. Sett fra fotgjengeren, er det nesten en “livsforsikring”. Det kommer opp antall segunder i feltet over den “grønne mann” (eller kvinne, som også kan forekomme) Helt supert system.

Legg igjen en kommentar til norita Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.