Someone must have heard me

Earlier this summer I wrote a post on how agressive drivers of heavy transport has become and I wanted to separate heavy transports and smaller vehicles. Here is the post. There are too many accidents where these types of vehicles are involved.

I received a lot of hate-comments from professional drivers who claimed that they are much better drivers than ordinary drivers, they classified my opinion as stupid, to put it mildly.

But today one of our political parties (SV) propose exactly what I once wished for, I am very curious how drivers react on this. My bet is that as long as its not a blogger who propose something like this then it is ok. Some people hate bloggers who express their opions. 🙂

Øyvind Lasse Høysæter

Born in 1971, fell in love with computing in 1983 because of Sinclair's masterpieces. Continued on the magic surrounding the C64, Amiga and moved to the PC world in 1990. Loves science fiction, programming, astronomy, my family and my job. (developer) :)

6 Responses

  1. joakim says:

    Dette blir spennende, det kommer aldri til å bli noe av, med tanke på hvordan dette må organiseres.

    Biler må hente varer, kontieinere må så over i båt, så må kontieinere fraktes fra båten og transporteres videre fra en kai, denne båten må innom flere kaier, hvor enkelte kontieinere skal av, og andre videre til neste kai og noen kontieinere skal over i andre båter. Alle varene som skal av må så fraktes fra nærmeste kai til destinasjonen. Så om man sparer 100 – 150 mil på dette, så ser jeg ikke helt en løsning her.

    Helt ærlig, dette var ett vanvittig dårlig gjennomtenkt forslag. Hadde det derimot vært 150 vogntog som kjørte med varer som skulle omtrent på samme sted kan jeg se at det kan fungere.
    Det blir omtrent den samme transporten uansett, alle lastebiler og trailere vi ser i byene kommer til å fortsette å være der, de bilene som kjører langs E6 og gjennom Europa er de eneste som dette er aktuelt for.

  2. Blind og Døv says:

    Merk deg at Jacobsen bruker sitt eget hjemfylke som eksempel. Møre og Romsdal er et stort eksportfylke som kan få veldig mye av tonnasjen over på båt hvis det blir bedre muligheter for det. Med mer volum blir det også veldig lønnsomt med båttransport.

    Lokal transport og utkjøring av varer vil nok fortsatt gå med lastebil. Du nevner 150 mil, altså 1500km, og at det ikke er noen besparelse. Jeg skjønner ikke hvordan du kan få til det. Sparer man i snitt 5 mil pr. container er jo besparelsen enorm.

    Nøyaktig hvordan dette kan utformes for å fungere best mulig vet vi ikke enda så jeg ser ikke noen grunn til å begynne å svartmale med en gang.

  3. Ole Martin says:

    Hadde jo vært en ide og lagt alle butikker ol. ved en kai. hehe.
    Alle butikke i Norge får varer fra lastebiler. Kan jo ikke legge toglinja til alle butikkene heller. Eller tenker politikerne på og sende alle varer med person/varebiler??

    Leste ett annet sted att ett forslag var og bruke lastebiler bare om natten….. Det vil da si 1. Høyere lønn til sjåfører. 2. dyrere varer i butikken. 3.irriterte beboere ved butikkene som ikke får sove om natten.. 4.Altså en dårlig ide.

    Må nesten komentere den ene linken din også.. (http://utblogsning.hoysater.no/norge-lider/veinettet-vart/)
    Ulykker hvor tungtransport er involvert ….

    Hvor mange av linkene på siden er SJÅFØRERN sin feil??
    Mange ulykker med vogntog er ikke lastebilsjåføren sin feil men privatbilen sin feil

    • oyvind says:

      Poenget mitt er at det ikke spiller noen rolle hvem sin feil det er, personbiler og tungtransport må skilles mener jeg. 🙂

      Du har et veldig godt poeng med tilrettelegging av butikker. Bystasjonen i Bergen er et godt eksempel, de har buss, bybane (snart ferdig), jernbane og masse parkeringsplasser. Slikt skulle man ha lagt opp alle kjøpesentre.

      Om motargumentet er; “hva med distriktene da?”, da blir mitt svar; enkelt! Vi hjelper distriktene med å bygge ut jernbanenett/bybanenett og infrastruktur. Kanskje flere flytter ut i distriktene igjen? 🙂

  4. Joakim says:

    Det er ikke noen grunn til å henge seg opp i dette uansett. Det kommer aldri til å bli noe av. Det er så lite å tjene på det, man må jo planlegge transporten langt tid i forveien. Lastebil eiere er nok også villige til å betale mer for å kjøre hele veien enn å ha dette over på en båt. Da blir også selskaper nødt til å alliere seg med andre transportselskaper på den andre enden, og transport over små strekninger vil bli ekstremt dyrt.

    Det er så lite ulykker med lastebiler at de ulykkene blir bare dukke opp på sjøen eller ved kaia. Dette er ett logistikkkaos. Man må jo ta professorgrad hvis man skal drive med transport.

    • oyvind says:

      Jeg mener man bør tenke litt science fiction om vi skal få det til. Det er provoserende å lese om folk som tenker 5-10 år frem i tid. Vi skal bo på denne planeten i mange tusen år til, kan vi ikke legge opp til en bedre infrastruktur? Bybane/Jernbaner inn til sentre og underjordiske transportbånd ut til småbutikkene. Så implementerer vi vakumkanaler for søppel i samme slengen. Og fiber! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge