Forbids heavy transport on Sundays

Finally someone has proposed something that in my opinion will make our roads safer. To make heavy transport forbidden on Sundays sounds great. Too many accidents involves heavy transport and its time to do something about it. If I were a dictator in our country I would forbid heavy transport on roads with smaller traffic. I would build trains, local trains and separate roads for heavy transport.

You can say that it is the drivers in the smaller cars’ fault when there is an accident with a larger transport – to that I reply : OK so lets separate the traffic. But drivers in that branch hate this discussion, I think they want to get rid of the smaller traffic but do you see that happening? 🙂

Øyvind Lasse Høysæter

Born in 1971, fell in love with computing in 1983 because of Sinclair's masterpieces. Continued on the magic surrounding the C64, Amiga and moved to the PC world in 1990. Loves science fiction, programming, astronomy, my family and my job. (developer) :)

9 Responses

  1. Leif says:

    Jaddam. Forby tungtransport på søndager. Forby folk å jobbe på søndager. Kan vi ikke like så godt forby folk å gå ut døra på søndager og da? Veiene blir ikke tryggere av den grunn. Det blir enda mer kjøring de andre dagene da. Tenk litt etter. Det som blir “tapt” på søndagen, må blitt gjort i løpet av resten av uka da.
    Men siden folk ikke tenker langt nok, så kan jo bare forby alt på søndager. Folk skal lenkes fast hjemme, og får ikke lov å gjøre noe som helst…..

    TRAGISK forslag!!!!!!!!

  2. Sjåfør says:

    Vel, jeg kommer til å skrive kun 1 svar til deg. Ingen Yrkesjåfører kjører lastebil kun for moro skyld. Spesielt ikke på søndager. pluss at jeg har tilgode å se den sjåføren som ønsker å sitte 4 mil hjemmefra fordi han gikk tom for kjøretid kvelden før og ikke har lov til å kjøre på søndag. Eller den stakkaren som må kjøre hjemmefra på lørdag i stedet for søndag fordi varene må være framme til mottaker på mandag morgen.
    På den annen side, som det blir sagt i artikkelen som er kommentert, Dersom dette ikke medfører ulemper for aktørene i bransjen er jo dette et fint forslag, men da kommer varene på tirsdag, i stedet for mandag .

    Fikk du reaksjonen du ønsket deg??
    Go helg, regner med du har fri .

  3. Stig Rønning says:

    Ja jøss, forby tungtrafikk på alle ukedager å helgedager så blir det trygt for personbiler som er skyld i 8 av ti ulykker der tyngre kjøretøyer er involvert. Svære overskrifter om at trailer involvert i dødsulykke, bitteliten skrift som forteller at personbilen kom over i feil kjørebane!!! Lyder dette kjent?? Det hadde vært like smart å forby personbiltrafikk, for hva skal alle personbilene på vegen å gjøre?? I steden for å kjøre tur kan de vel heller ta bena fatt å gå seg en tur eller? Hvordan skal man få f.eks drivstoff ut til bensinstasjonene, slik at disse personbiler kan få sitt drivstoff? Er det forbudt å kjøre så er det forbudt. Kjører selv drivstoff til bensinstsjoner, så jeg håper det blir forbudt å kjøre på de dager det her blir nevnt. Men det er vel bare å kjøre det på jernbanen vel!!!

    Mvh. Tankbilsjåfør
    Stig Rønning.

  4. kim says:

    Hjernedød ide!

    joda her kommer en trailersjåfør å roper.. jeg har kjørt mye på utlandet, å vet hvordan det fungerer der. her i Norge vil det IKKE fungere av en rekke grunner..

    1. Hele landet har ikke annen alternativ fraktemetode som tog og båt.
    2. Hvor skal trailerene parkere etter veiene i helgene?? Der er det overhode ikke bygd godt nok ut.
    3. Norge er et krunglete land med fjelloverganger og vindutsatte områder. hva skjer om at et vogntog på lørdagskveld blir stående fast pga uvær feks over saltfjellet? skal sjåføren bli stående til mandagen fordi at det ikke er lov til å kjøre? ( sånn fungere det i frankrike, tyskland osv.. JEG VET )
    4. Hva med vogntog som frakter ferskvarer? mat som raskt blir dårlig? skal dem stå over helgen slik at kundene i butikkene ikke får varene sine på mandag og mulig tirsdag? For sånn fungere det i Norge. Vogntog blir lastet opp fredagene, så sendt nordover til nordland, troms og finmark med varene sine.. med et kjøreforbud søndagene så vil ikke kundene få varene sine!
    5. Hva skjer med fiskebruk som ikke får fraktet bort den ferske fisken??
    6. Hva med dyretransport? Farlig gods?
    7. hva er alternativet?? frakte med fly?? hørte jeg klimavennlig!

    Fakta er at det vil koste samfunnet MYE mer en hva dem tjener. Norske vogntogeiere sliter som gal for å få ting til å gå rundt.. hovedsakelig pga dårlig betalte jobber, å høye sjåførlønninger, det som vil skje er at Norge vil få en flom av østeuropere som kjører til lønninger som er dumpet, å for useriøse firmaer fordi norske firmaer ikke lenger klarer å drives..

    Det dere i kjære Norge MÅ forstå er at tyskland og frankrike IKKE er Norge.. Di landene har fullt utbygd togbaner.. for dem er det ikke et problem overhode, det fungerer bra der nede, å det syntes jeg å. Når jeg fant ut om kjøreforbudet der nede for mange år siden, så tenkte jeg at snart kommer noen unge idioter uten livserfaring i Norge til å finne ut at jaaaaa, dette vil berge miljøet vårt, mindre ulykker osv.. men alt det er GALT. For i hindre ulykker så bygg ut veiene, invester i framtiden med å bygg helt til det nordligste punktet i landet her med togbaner.
    En annen fakta er at det ikke er vogntogene som står for ulykkene, det er fyllekjøring, ungdommer som kjører for fort, leker seg og utenlandske sjåfører som ikke er vant til veiene her.

    PS. Hvordan tror dere Mandagene vil bli i storbyer som Oslo, Trondheim, bergen og Tromsø vil bli når vogntogtrafikken dobbles på mandagsmorgene????

  5. Gjennomtenkt says:

    Iden er god, men er det praktiktsik gjennomførbart?
    For det første er det ikke utbygde for og bruke mere tog.Hvor mye sparer vi miljøet med og bruke toget? De nye motorene på lastebilene har minimalt av utslipp. Togene går på strøm og diesel dette er vel eller ikke miljøsparene. Gods skal kjøres til diverse stasjoner dette kan ofte være omvei i steden for og kjøre direkte til mottagere.
    Med hensyn trafikksikkerheten bør vel kanskje mann se mere på kjøretøyer og sjåfører om dem har det utstyr og opplæring som skal til.Dette gjelder like mye privatbiler som lastebiler.
    Kjørerforbud om Søndagene med sammligning med Tyskland og Frankrige kan ikke sammeligning med Norge. Trafikk tettheten er ikke denn samme.Klarer sammfunnet og innpasse seg så gods er ferdig så sjåføren kan komme til hjemmstedet sitt så dem kan få fritiden sinn der.Det er ikke nok utbygde fasiliteter så sjåføren kan ta sin fritid underveis.Hele europa har utbygde trailerparkinger med stort sett fine fasiliteter.

  6. en som vill ha ett fungerande samhälle says:

    du måste ju va en av dom största IDOTER som finns i norge med det utlägget du har!!!!först söndagar å sen även tänka så in i helvete kort så du klara skriva tisdagar,fredagar å söndagar med!!!!ditt förslag innebär att vanligt folk som driver firmor,affärer å familjer som vill ha mat på bordet å andra viktiga varor som behövs i vardags livet endast får sina div varor levererade med flera dagars försening färsk varor som mjölk å varor med kort datum aldrig kommer existera i butikerna för transprterna får inte leverera varorna i tid.plus vilka enorma förluster företag,leverantärer,underlevrantörer kommer att göra när inte JUST IN TIME trp fungerar.DU VERKAR VA EN SÅN SOM TROR ALLT KOMMER VIA BREDBANDM LR TÅG SÅ LYCKA TILL M DITT TOTALT FÖRDJÄVLIGA RESONEMANG Å ETT LIV UTAN TV.MÖBLER,MAT,HYGIEN ARTIKLAR,JA ALLT SOM DU RÖR DIG MED I LIVET FÖR TRO DET LR EJ,MEN ALLT HAR NÅGON GÅNG FRAKTATS PÅ ETT LASTBILS FLAK INNAN DET HAMNAR HOS DIG LR DÄR DU BEFINNER DIG UTANFÖR HEMMET. DUST!!!!!

  7. Sinnataggen says:

    Jepp, helt riktig, forby tungtransport på søndag, tirsdag og fredager, ja hvorfor ikke hele helga? Så kan fartsglade normenn rase rundt på veiene i stor rus over at det ikke er en eneste tungtransport bil å kjøre forbi. Det finnes ingen ting som er sikkrere enn å ligge bak et vogntog i 80 sona, skulle det komme en imotgående felt, er vel oddsene der etter. Men om dette da skulle bli et faktum, så blir Norge som med sverige, sentralisert. For hvem kan vel bo i grisegrendte strøk når posten ikke kommer og ferskvarene ikke kommer til butikken? Dette i sammenheng med kjøre/hviletid, fartsgrenser, vektkontroll, kjøreforbud X antall dager i uka osv. Synes jeg ser staten bygge ut jernbanen i øst å vest, de har jo ikke gjort noe sensasjonelt med veisystemet i norge. Øh, jo det har de, de bruker fysisk midtdeler på strektninger med to filer, å ingen ‘møteplasser’ (ref. gudbrandsdalen) hvordan i huleste h****** skal medisinsk personell komme frem til et ulykkessted, ‘Døh? det tenkte vi itte på..’. Masse glupe ideer om ting i dette landet er gitt. Nei, jeg er ikke innvandrer, arisk rase, født og oppvokst i norge, men alikevell … ute i det store europa, FLAU! Norge er som en bortskjemt dritt unge, med ALT for mye penger.

  8. Rune says:

    De landene som har søndagsforbud mot langtransport har også unntak for de som transporterer ferske matvarer. De fleste som kjører på søndager transporterer ferske matvarer som skal være i butikken på mandag morgen. Dette er et tulleforslag fra sånne som tror maten vokser i butikkhyllene……

  9. Tore Hamre says:

    Hallo gutta.
    Eg har kjørt Langtranspor mer og før de flestete her, tror eg.
    Til flere stopp jo bedre betalt, etter hvert.
    Man trenger ikke og vise at man er en ung uerfaren langtranstortør, transporten i norge trenger også konkurenter for og greie seg.
    Byrknes Auto AS er femtiden innen thermo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge