Inventing the wheel again

Spread the love -

Sometimes I wonder what on earth we’re doing when inventing new stuff. In so many cases it has been done before – either thousands of years ago or just a century or two.

Today I read about the Eko Stoplight by Damjan Stanković and the first thing that came to my mind was Charles Marshall’s invention from 1936(!). Check it out here:

Marshalite

Ofcourse the Eko Stoplight is cooler but… Why do we have to keep reinventing stuff instead of using the knowledge to evolve ourself?

Here is the Eko Light:

Links: Damjan Stanković’s Eko Stoplight, Marshalite


Spread the love -

Øyvind Lasse Høysæter

Born in 1971, fell in love with computing in 1983 because of Sinclair's masterpieces. Continued on the magic surrounding the C64, Amiga and moved to the PC world in 1990. Loves science fiction, programming, astronomy, my family and my job. (developer) :)

5 thoughts on “Inventing the wheel again

  • 7 December 2009 at 15:34
    Permalink

    Har sett lignende trafikklys i Tyrkia. Men da med tall som viste hvor lang tid det var igjen til det ble rødt lys, for så å vise hvor lang tid det var igjen til grønt.

    Reply
  • 7 December 2009 at 15:46
    Permalink

    De har nedtellingslyssignal i RIGA.
    De har hatt det i mange år.
    Norge ligger mange år etter med hensyn til dette.

    Reply
  • 7 December 2009 at 16:32
    Permalink

    1) Mange tror visst at en oppfinnelse må være en helt funklende ny idé. Det er ikke tillefellet. En oppfinnelse kan like godt være en ny implementasjon av en allerede eksisterende idé.

    2) Poenget med denne spesielle oppfinnelsen er at man (etter sigende) enkelt og billig kan modifisere eksisterende trafikklys. Det er ikke tilfellet hverken med Charles Marshalls oppfinnelse eller løsningen man har i Thailand.

    3) Om det er riktig(!) å gjøre slike oppfinnelser ville være et relevant spørsmål dersom man snakket om en enten/eller-situasjon. Her kan man helt klart få i både pose og sekk: renere biler og smartere lys.

    4) Når det gjelder stopp-start systemene ved rødt lys, som du nevner, må jeg bare anta at du ikke har lest vg-artikkelen skikkelig. Det å øke utbyttet av slike systemer er et av hovedpoengene med dette lyset.

    Reply
  • 7 December 2009 at 17:02
    Permalink

    Også i Las Palmas de Gran Canaria har de hatt det i noen kryss i noen år, og flere kryss kommer etter. Sett fra fotgjengeren, er det nesten en “livsforsikring”. Det kommer opp antall segunder i feltet over den “grønne mann” (eller kvinne, som også kan forekomme) Helt supert system.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.