First trip with our new light-rail|Første tur med Bybanen

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_en]This weekend we took a ride with the new light-rail for the first time, it was awesome. I look forward to the extension of the line, I want it now!

A few problems though but that is just some minor glitches, the ticket-line became too long so an employee decided to let us onto the tram without paying, oh well.

I think many train and tram-enthusiasts enjoy themselves these days, we met a lot of tourists as well.

Dinner at Nesttun and Peppes Pizza.

I always take some shots of Peppes’ walls, they have lots of interesting stuff there.

Art by Bård Breiviks near the Lille Lungegårdsvann in the city center.

I bet our light-rail system will be a success but I didn’t like the payment system. You have to buy tickets at a booth, only with period-cards you can enter the tram directly, there is no way to pay once inside. I think that is a bit old fashion.

Her is a video of the route (filmed by NRK):

[/lang_en][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_nb-no]I helgen prøvde vi Bybanen vår for første gang, det ble en fin opplevelse. Litt kluss med billett-systemet så vi fikk reise gratis begge veier. Noen innkjøringsproblemer må de få lov å ha. Strekningen Sentrum – Nesttun har blitt kjempeflott, det har rett og slett blomstret opp langs Bybanens linje.

Da vi skulle kjøpe billett var køen så lang at vi ikke kom til å rekke den, til slutt kom en Bybaneansatt og vinket oss inn på trikken uten å betale.

Tipper det er en del trikk og tog-entusiaster som gleder seg i disse dager.

På Nesttun slappet vi av i gågaten, der var det mange spennende boder med varer fra Nederland, Frankrike, England etc. Så tok vi middagen på Peppes, der var det ganske tragisk, jeg tror ikke de ansatte var vant til mennesker der.

Alltid like spennende å se på hva de forskjellige Peppesavdelingene har hengt opp, på Nesttun har de dette:

En liten titt på kunst av Bård Breiviks ved Lille Lungegårdsvannet.

Bybanen kommer nok til å bli en suksess, men de må gjøre noe drastisk med betalingssystemet. Det er for dumt at man må gå i en billettautomat på motsatt side av sporet selv om man har et påfylt Skyss-kort. Man burde gått for et system som ikke er fra 1980-tallet. Men men, de måtte vel spare penger på den biten og kjøpe det billigste systemet de fant i Europa. Men dette er bagateller, jeg er kjempeglad i Bybanen alle rede og vil ha den over alt.

Her er en video fra NRK, Bybanen minutt for minutt:

[/lang_nb-no][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Øyvind Lasse Høysæter

Born in 1971, fell in love with computing in 1983 because of Sinclair's masterpieces. Continued on the magic surrounding the C64, Amiga and moved to the PC world in 1990. Loves science fiction, programming, astronomy, my family and my job. (developer) :)

You may also like...

1 Response

  1. Emm sier:

    It looks great! I assume it is more environmentally friendly than buses. There are some buses in London too where you have to purchase tickets before boarding. I think it eases boarding times during rush hour.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.