Your hands on the steering wheel

When I took the drivers licence in 91′ I learned to hold the steering wheel this way:

But now I read in the media that this is the position because of the damage airbags can do:

I tried this but I felt that I had less control of the steering, how to you hold the wheel? Ten to two or ten past half four?

PS! Don’t ask how I took the photos in my car, it still kinda hurts. 🙂

Øyvind Lasse Høysæter

Born in 1971, fell in love with computing in 1983 because of Sinclair's masterpieces. Continued on the magic surrounding the C64, Amiga and moved to the PC world in 1990. Loves science fiction, programming, astronomy, my family and my job. (developer) :)

21 Responses

  1. stig pedersen says:

    Jeg tok lappen for bare ett halvt år siden, og da lærte jeg ti på to.

  2. Joakim says:

    folk har lite å gjøre om de skal klage på hvordan andre SITTER og HOLDER på rattet når man kjører. forteller noen meg å gjøre ting på en annen måte gjør jeg det stikk motsatte på pur… kommer du utfor en kollisjon er det stor sjanse for at du blir skambankt av airbagen uansett hvordan du sitter..

  3. Jørgen says:

    Joakim: det er jo ikke sånn at folk “klager på hvordan” man sitter og holder bare for å ha noe å klage på. Som det sto i artikkelen så er grunnen rett og slett at mange skader seg unødvendig, og pådrar seg både whiplash og skader i indre organer på grunn av feil sittestilling. Hvis du synes det er helt greit at du får alvorligere skader enn du trenger å få hvis du kræsjer, så be my guest. Jeg velger nå å ta dette til etterretning.

    Bortsett fra det med rattet. Her har mythbusters vist ved hjelp av forsøk at den eneste håndstillingen som er skadelig er hvis man holder henda på selve lokket over airbagen. Hvis man holder i selve rattet spiller det ingen rolle om henda er i ti på to eller ti over halv fire-posisjon…

    • stig pedersen says:

      Men det skal jo ikke store svingen til for at hendene havner over airbag lokket når man bruker ti på to.

      • stig pedersen says:

        Men uansett, er det mye bedre å ha 10 og 2 og dermed ha større sjanse for å unngå en kollisjon, enn å gå 8 og 4 minske faren for skader i hånden i en ev. kollisjon.

  4. Rune says:

    Jeg irriterer meg stadig vekk over “rånerne”. Kjører du bak en råner, sitter føreren skjevt dvs at han lener seg kraftig mot passasjersetet slik at hodet nesten er midt mellom nakkestøttene.
    Venstre hånd er da plassert kvart over tre, den høyre holder mobilen godt inntil øret.

    Ofte er setet justert til veldig skrå rygg med en knapp halvmeter fra bakodet til nakkestøtta.

    I denne sittestillingen brekker man nakken tvert hvis man blir påkjørt bakfra, og akkurat påkjørsel bakfra er blant de mest hyppige.

  5. jørgen K says:

    Personlig sitter jeg og “hviler” armene på lårene under langkjøring – jeg “ler” meg skakk over nordmenn og andre som sitter med “ti på to” stillingen på langkjøring.
    Det er utrolig statisk og det merkes godt på skuldre, nakke etc.med en sånn rattføring.
    I bykjøring blir det en hånd(må jo tidvis gire, bruke blinklys etc) og da er venstrehånd stort sett sånn “kvart på”….

  6. zr2 says:

    Har stort sett bare én hånd på rattet, dvs. venstrehånden i fem-over-halv-posisjon.

  7. Amazing Race says:

    Jeg tok lappen for 8,5 år siden og lærte “kvart-på-tre. Men nå har jeg stort sett bare venstrehånda på rattet.

  8. Sivert says:

    Nå kjørte jeg opp for 24 år siden nå vel, uansett det var i 1986. Dengang lærte vi kvart på tre og kvart over tre,- jeg bruker vel det strort sett idag også, men det har varriert opp igjennom årene da. Tror ikke dere skal fokusere så mye på klokka når dere holder i rattet, men hold med begge hendene på en slik måte at det føles behagelig når dere kjører, er det ubehagelig blir man fort sliten også,- og man bør holde på en avslappende måte, ikke sitte å knipe i rattet, omtrent som om man er redd for å falle ut av bilen 🙂 hehe
    Sivert´s last blog post ..Media og drap – UngarnMy Profile

  9. Per Einar says:

    Funksjonelt rattgrep!
    For nokre år sidan fortalde ei ung jenta at sjåførlæraren
    kalla “20 på 4(16)” for jentegrep.
    Eg lærde meg tidleg at det er avslappande
    å sitja med armanened mot låret, og “20 på 4(16)”grep,
    ikkje minst på langkøyring!

    Per Einar

  10. fordturbo says:

    Kommer du i en situasjon hvor du ser en bil komme mot deg i samme kjørebane, sier det seg selv at armene dine er hvor som helst på rattet? Du sitter vel ikke med 20 på ratte i dødsangst? Du ratter som F for og komme unna!! Og hvor er arma da? Dummeste jeg har hørt..

  11. Dan says:

    Å ha begge hendene på rattet er rett og slett både slitsomt og fører til tregere reaksjon og fare for overstyring under normal kjøring.
    Når jeg ser folk sitte ti-på-to eller kvart-på-tre tenker jeg med en gang at her har vi en sjåfør som er usikker bak rattet.

    Det beste er å holde i rattet med venstre eller høyre hånd og da hhv. ti over halv og ti på halv. Og skifte hånd jevnlig slik at armene får hvile.
    Det er slitsomt å kjøre lenge med begge hendene på rattet.

    Tips:
    Kjøp gode solbriller (ikke for mørke!) og bruk dem når du kjører, selv om det er overskyet.
    Det demper lyset betraktelig, og du blir mye mindre sliten/trøtt i øynene. Dessuten er fargene på terrenget mye flottere.

    Å kjøre fort er for mange måten å komme fort fram på, spesielt ved langkjøring. Men kjører man fort, sitter man hyperkonsentrert og sliter seg selv helt ut.
    Kjører man roligere, kan man kjøre mye lengre uten å bli overtrøtt.
    Det er nesten det samme som å løpe fort i Maraton for å komme raskest i mål. De færreste holder ut…

  12. Pål Elnan says:

    Se på rattet ditt. På det nederste bildet ser du at du holder hendene i hver sin åpning i rattet. Rattene er som regel laget slik, fordi det er lurt å holde hendene “20 på 4”. Slik du holder hendene på det øverste bildet, kommer midten av rattet i veien, og du kan lett glippe over i en krisesituasjon.

    Hvis man kjører 50 mil, tror jeg heller ikke det fins noen som greier å gjennomføre “10 på 2” hele turen. “20 på 4”, derimot, fungerer bra.

    Dessuten: Hvis du har “20 på 4”, kan du slippe den ene hånda og dra den andre opp og rundt, og da greier du å vri rattet nesten 3/4 omdreining uten å slippe. Hvis du gjør det samme med “10 på 2”, greier du bare en halv omdreining før du må ta nytt tak.

    Men det viktigste å huske her, er at det er ingen lover og regler som bestemmer dette. Siden vi alle har lært det forskjellig fra forskjellige kjørelærere, er de heller ingen autoritet her. Bruk fornuften.

    Personlig anbefaler jeg “20 på 4”.

  13. oyvind says:

    Mange gode tips og tanker her, tusen takk alle sammen!

  14. Chevyman says:

    Sneipen i geipen, og ærmen i kærmen. Det er stilen :o)

  15. Espen says:

    Kjørere selv alltid med venstrehånden, og skifter posisjon allt ettersom jeg blir sliten. Holder du begge hendene på rattet og kommer opp i en situasjon hvor du trenger å ratte som besatt så bruker du mer tid på å synkronisere hendene dine, altså du vil manøvrere dårligere. Bruker du kun en hånd slipper du å tenke på det og manøvreringen går lettere.
    Har selv vært i slike situasjoner og kunne ikke klart unnastyringen med begge hender på rattet.

  16. Ole Jørgen says:

    VG begynner å ligne NAF Motor eller populært kalt ” Toyota Magasinet “. I et rikholdig utvalg av artikler om firetstjernes capmpingplasser, bilturer ( med og uten brodert pute i bakruta ) og nyheter som om ett visst bilmerke er mest likt i Norge uansett om de fleste nybilene kalles tilbake etter gårefulle feil ( mest fordi Toyoyta sjåfører glemmer å bremse selvfølgelig ) har VG klar å hente inn en ny mening fra NAF – VI SITTER FEIL I BILEN !
    FInt om VG kunne hente inspirasjon fra andre bilmagasiner som grunnlag for sine artikkler. Det blir så GUBBETE at man snart …………………….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge