Teacher may get their power back|Lærerne må få tilbake makten!
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_en]In Norway teachers don’t have the rights to send pupils out of the classroom, if they do they might loose their job or get sued by angry parents. The only person who can send a kid out of the classroom is the head of the school – how backwards is that? Teachers have no power left to take action when difficult students ruin the class.
But now our educational minister want to change that law, finally.
I think parts of the problem is parents, everyone think that their kid is an angel and if their angel is being sent out of the classroom hell is loose and the parents threatens to sue the school or the teacher. And parents rely too much on the school to not only educate the kids but raise them as well – it has to go wrong eventually.
I guess people realize how severe the problem is now, problemstudents are ruiening a lot of classes but the teachers can’t do anything. Teachers need tools to use as sanctions.[/lang_en][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_nb-no]Nå ble jeg utrolig glad, av en artikkel i DB som skriver at “Kunnskapsministeren vil endre loven slik at lærere kan bortvise elever fra undervisningen”. Det har lenge irritert meg at lærere ikke lenger kan sende elever ut på gangen uten å ha fått rektor på skolen til å gjøre det – hvorfor blande inn rektor?
Jeg hører så og si daglig at enkelte elever ødelegger undervisningen for de andre men at lærerne ikke kan gjøre noe, en lærer kan rett og slett riskiere å miste jobben om en sender avgårde en elev. Da har det gått for langt synes jeg og det er på høy tid at lærerne får tilbake makten. Ikke så langt som imamene på koranskolene men et sted i mellom.
Men det er utrolig viktig at om loven endres så må retningslinjene være klare og konsise. Blir det uklart så kommer lærerne dårlig ut av lovendringen og alt vil falle i fisk. For problemet i dag er at foreldre tror at ens egne barn er gullunger, og om en lærer sender datter eller sønn ut på gangen så settes himmel i bevegelse hvor foreldre truer med søksmål og represalier. Dette må vi sørge for at lærerne skal få slippe!
Nei jeg er ikke lærer selv men jeg prøver å følge med litt i samfunnet og jeg er bekymret for skolen. De har nok å slite med, dårlig luft, bøker av lav kvalitet, lav lønn og vanskelige foreldre. Ja vanskelige foreldre, som krever at skolen også skal oppdra barna sine siden de ikke har tid selv.
Vær så snill kunnskapsminister, hjelp lærerne – da hjelper du våre barn.
Bygg tettere kanaler mellom de enkelte skolene og myndighetene, følg opp daglig for å raskere fange opp varselsaker. Så slipper man slike saker som har vært problemer i lang tid, som feks koranskolen som har mishandlet barn siden 2002.
Lenker til artikler :
DB
Riks24
[/lang_nb-no][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Enig. Det virker som lærere har for lite redskaper til å skape et godt arbeidsmiljø i en klasse hvis det er en elev som forstyrrer de som faktisk vil lære.
Dersom de eneste redskapene lærere har til å skape et godt arbeidsmiljø i klasserommet er å sende elever på gangen, kjenner jeg at jeg får liten tiltro til deres faglige tilnærming. Straff har aldri gagnet noen, selv ikke fengsel. Så handler det heller ikke om makt sett i et pedagogisk perspektiv. Jeg er heller ikke lærer men kan nå si at de lærerne jeg har hatt som har klart å skape en god stemning i klassen har gjort dette ved en relasjonell tilnærming og mer ledet klassen. Det å kreve disiplin og respekt kan gjøres helt uten mobbetilnærming og vold.
Vi må esfektere lærer som våres foreldre.samfun uten bra opdrag virker ingenting.barna i norge blir ikke noe resfek til gammel folk,snakke høy stemme til foreldre,hvor har de fått den oppdrag? men samtidig kan gjøre alt ute,det blir kriminel når de blir stor.Norges barn dårlig kvalitet til forhold til andre lan i skandinavia og andre europeske land. hvem som skal tengke og minne det?