Train accident in Norway|Nå er vi på India-nivå
[lang_en]The train accident in Norway today annoys me, we claim to be the best country to live in but if only the world new.. There are daily problems with railway security in Norway, small accidents – almost every day. And today it got worse, but is it only the beginning?
We claim to be one of the richest countries in the world but we don’t use money on our own infrastructure, roads, railways, schools and other public areas wither and slowly rottens.
I feel sorry for the family to the 3 casualties, so unnecessary. One is critical injured. 🙁
The track between Alnabru (where the wagons started rolling) and Sjursøya where it ended has 400 breaks and speed-regulators, but this time it were directed into a track without any of these breaks. Earlier this week they said that the traffic-control desperately tried to guide it to a safe track, I wonder – would this happen if they didn’t?
Links: BBC, TeleGraaf[/lang_en][lang_nb-no]Det har lenge plaget meg at det skal være så utrolig mye problemer med jernbanen i Norge, det går ikke en dag uten at det dukker opp saker i media om vår jernbanes tilstand. Og så skjer det altså, i dag har det gått mange unødvendige liv. Det verste er at det er flaks at det ikke gikk verre, vanligvis står det drivstoff parkert på nedslagsfeltet, hadde det gått i luften så hadde store områder blir jevnet med jorden.
Hvorfor har det gått så galt med jernbanen vår? I india leser vi ofte om slike ulykker og vi har sett mange spesielle bilder derfra som egentlig forklarer hvorfor det går galt. Men så har det altså blitt likedan i Norge. Takk skal dere f… meg ha. Kondolerer masse til pårørende familier, jeg håper dere har meg unskyldt når jeg skriver at jeg er glad for at det ikke gikk verre.
Det neste blir vel natt-toget fra Bergen. Samferdselsministeren vår kaller dette meningsløst, jeg mener at det er litt sent å si dette.
Foreløpig mener Havarikomisjonen at alt har foregått etter boken, så da må vi bare belage oss på at slike ulykker får stempelet “slikt som skjer”.
Lenker: BT, TV2, VG, VG, VG, VG, VG, VG, VG[/lang_nb-no]
Når staten både eier selskapet som forårsaket denne ulykken, og lager lovene som regulerer sikkerhetsrutinene og standardkravene til godtstraffikken, så får vi en uklar situasjon og interessekonflikt mellom sikkerhet og krav til lønnsomhet. Det ser ut som om hensyn til lønnsomhet har gått foran krav til sikkerhet i dette tilfellet. Spørsmålet blir da om selskapet får beholde sin konsesjon, eller om det må gi plass til et annet selskap med høyere sikkerhetsstandard. Regner med at selskap i andre land i Europa kan skilte med høyere sikkerhetskrav, og da blir det naturlig å velge et selskap fra et slikt land. Kanskje Sverige, eller Sveits kan hjelpe?
Denne ulykken kan vi “takke” sosialistene for. Makan til iskalde og kyniske mennesker skal vi lete lenger etter. Penger skal de ha, men det er mye viktigere å bruke dem på byråkrater og andre papirflyttere enn jernbaner, veier og politi. Håper de tar toget til feil tid alle sammen.
.-= PolitiskSelvmord´s last blog ..Jeg betaler IKKE skatt med glede! =-.
India-nivå? Den var kanskje ikke så vel gjennomtenkt, eller?
Jo, jeg oppsummerte fjorårets og årets mediasaker om jernbanen vår og kom frem til at vi trygt kan sammenligne norsk samferdsel med indisk.
Vent til havarikomisjonen kommer med raporten før dere fordeler skyld. La vær å skriv om intrikate problemstillinger langt utenfor fagfeltet deres. – Les pressens “vær varsom plakat” og vurder å følg den også for privat blogging. PLEASE! (Spesielt til “Fredrik”)