System against fast-lane-switchers – part 1 of 300|System mot felt-trikserne – del 1 av 300
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_en]This is part 1 of 300. Every day when I drive to work I notice some irritating situations while driving. Theres a span where there are lots of waiting every day. I noticed that before a tunnel people change to the right lane because it moves quicker.
The reason for the left lane is slower is because people change to the left lane after the tunnel, that is why the right lane is quicker. See? It is a bit difficult to explain. But it is the people who constantly changes lanes who makes it tempting to change lanes. The funny thing is that you take notice of someone doing it and you will meet them again further ahead because all in all they didn’t gain a thing – except making traffic slower.
I have a solution for this of course, because I think we need to introduce more fancy technology into traffic. How about laying threads of metal in the middle of the road in the problem-areas. Implement a sensor in the existing Autopass-chip (which we use to pay automatically at the toll-ring) which counts the number of times you switch the lane in the problem-span. When time comes and you enter the toll-reader the system counts how many times you’ve crossed and then either give you 0 discount or a discount for behaving.
Doesn’t this sound like a good solution? Have something similar been done?
I really want to take the bus instead, but they are in the same traffic as the cars.[/lang_en][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_nb-no]Dette er del 1 av 300. Det er skrekkelig mye trafikk fra Åsane mot byen for tiden, i køen begynner man å legge merke til ting. Er det noe jeg misliker så er det når folk skifter felt i hytt og pine for å komme seg fortere frem.
Tilsynelatende kan det se ut om om de kommer fortere frem men som oftest treffer du dem igjen. Og så er det de som er skyld i noe av tregheten i køen. Dette er på motorveien i Åsane hvor det er to felt i hver retning. Ved Eidsvåg går høyre felt litt raskere, spesielt gjennom Eidsvåg-tunnelen, og vet du hvorfor det høyre feltet går raskere? Jo fordi et lite stykke forbi utløpet av tunnelen begynner bilene fra høyre-feltet å skifte over til venstre, for der går køen raskere. Er du med? 🙂
Dette kaller jeg felt-triksing og det må vi prøve å avskaffe, og da er det på tide å ta i bruk litt teknologiske og økonomiske virkemidler. I utsatte områder legges det ned strimler av passende teknologi i midtstripene, autopass-brikken bygges om til å registrere når man kjører over disse strimlene. For hver gang du bytter felt i fokus-sonen (strekningen som er sårbar for kø) får du minuspoeng.
Du tenker sikkert, men ingen vil jo være med på et slikt system. Men! Poenget er at de som ikke har fått trukket fra poeng, de får rabatt i bompengestasjonen! Siden systemet er koblet til Autopass sender den poengsummen din til neste stasjon og kostnad blir regnet ut.
Genialt? 🙂 Dette er bare en av mange små floker vi må løse, jeg ble bare så fristet til å foreslå en løsning.
Jeg har mest lyst til å ta buss men bussen står jo i samme kø.[/lang_nb-no][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Synes dette var en veldig god ide:)