We are the generation that wipes out the elders|Vi er generasjonen som visker ut de eldre
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_en]We talk a lot about the elders and how we treat them, much of the focus is understandably on quality of life but lately I’ve thought a lot about the digital part of our society. The young access applications, PCs, tablets and smartphones as natural elements – but what about the elderly? The services we use are mostly digital services, and even most of the communication.
Many seniors are coping with the technological advance, but they have often family members who help them – what about those without network?
Should not society have an obligation to ensure a fair platform before we completely take off? I’m thinking for example of municipal broadband, certification of services, that they are elder-friendly and increased support for training. Lær mer om dette emnet på testsiden.com
Here is a list of things that I think is the reason why the elderly is being pushed out of society and discriminated:
– Banking, branches disappear.
– Invoice fee, up to £ 3-4 extra if you want a bill in the mail.
– Tax report, the Tax Administration makes it difficult for seniors to get papers in the mail, require AltInn.
– News on TV – “read more about this on the Internet”.
– Public transport, you are penalized with higher fare even if you are in an area without a ticket vending machine.
– Bus routes, only via internet and apps
The list is probably even longer?
Whats next?
– Taxi-booking only via app
– Powerusage reported only via Internet
– Obligatory Digipost
[/lang_en][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lang_nb-no]Vi snakker mye om eldreomsorg og hvordan vi behandler våre eldre. Mye av fokus er forståelig nok på livskvalitet men i det siste har jeg tenkt mye på det digitale.
De unge og vi tar tilgang til apper, PC’er, nettbrett og smarttelefoner som en selvfølge – men hva med de eldre? Tjenestene vi bruker er stort sett digitale tjenester, til og med det meste av kommunikasjonen. Ja i selskaper sitter mange eldre og titter på alle rundt seg som sitter med mobilene sine. Men den biten er det lett å gjøre noe med. Det er verre med et samfunn som glemte å dra med seg alle.
Mange eldre er flinke til å henge med, men de har ofte familimedlemmer som hjelper dem – hva med de uten nettverk? Sosialt nettverk..
Burde ikke samfunnet ha et krav til platform før utviklingen tok helt av? Da tenker jeg feks på kommunalt bredbånd, sertifisering av tjenester, at de er eldrevennlig og økt støtte til eldreopplæring.
Her er en liste over ting jeg mener er årsak til at de eldre blir skjøvet ut av samfunnet og diskriminert:
– Nettbank, filialene forsvinner.
– Fakturagebyr, opp mot 30-40 kr ekstra om man vil ha regning i posten.
– Skatteberetning, Skatteetaten gjør det vanskelig for eldre å få ligning i posten, krever AltInn.
– Nyheter på TV – “les mer om dette på Internet”.
– Kollektivtransport, man blir straffet med høyere billettpris selv om man er i et område uten billettautomat.
– Bussruter, kun via Internett og apper
Listen er sikkert enda lenger?
Jo, de eldre kan ta turen innom et bibliotek for å få hjelp men ligner ikke det systemet i gamle Soviet? Hvordan føles det å måtte gå til et offentlig bibliotek for å gjøre ting vi andre sveiper og trykker, mens vi spiser frokost eller sitter på bussen?
Hva blir det neste?
– Taxi-bestilling kun via app
– Strømforbruk innrapporteres kun via Internet
– Tvungen DigiPost
– Digitalt Stortingsvalg
Hvor langt kan vi gå uten å tenke over dette?
Oppdatering Januar 2020
Her om dagen skrev Trude Drevland et debattinnlegg om de eldres situasjon i samfunnet, jeg synes dette passet fint med mine tanker om de eldre.
Trude Drevland: – Norge trenger de eldres ressurser Lenke til Trudes debattinnlegg på VG |
[/lang_nb-no][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Flott at du belyser dette, Øyvind. Jeg har ett punkt jeg gjerne ønsker å legge til på listen din over årsaker til at de eldre blir isolert/ekskludert fra samfunnet:
Min far (1946-2019) bodde sine siste år på et sykehjem som ikke hadde internett tilgjengelig for beboerne. Kun for de ansatte! Hver beboer kunne selv påkoste både tv og internett dersom de ønsket det. Økonomisk lot dette seg ikke gjøre for min far som allerede betalte hele trygden sin for å betale sykehjemsplassen. Forkastelig i 2019, spør du meg. Direkte isolering og ekskludering.
Helt riktig. Samfunnet er bare for de yngre ,de gamle skyves ut . Skammelig !
Morsomt å lese på engelsk her…for eldre
Jeg bestemte meg en gang for lenge siden å skrive både på engelsk og norsk. Det ble litt arbeid for hver post jeg skrev, men grei trening. =)
Vi har flyttet til en bolig der vi kan bo på en flate. Det har vi gjort med tanke på at vi er gamle og at vi kommer til å oppleve at styrke og bevegelse blir svekket. Vi trives godt i lettstelt og praktisk leilighet. Når vi skal rapportere forbruk av Vann tilforbruk i springen og radiatoren, har vi en skikkelig utfordring. Vi må klatre opp på no og åpne en takluke som befinner seg delvis utenfor og innenfor døra til dusjen.
Sist vi leste av sto mannen min på en stol og lyste med en lommelykt. Jeg sto nedenfor og skrev ned tallene. Det hører med til historien at han ikke så ar det var et komma i displayane. Nå har vi – og flere fått melding om å lese på nytt og ta med både tall og andre tegn. Hvordan i allverden kan de finne på å plasserer målerne på et så utilgjengelig sted???
Herlighet.. Det hørtes ikke helt trygt ut, Berit. I enkelte kommuner vet jeg at det tilbys digitale vannavlesere – kanskje din kommune har det?